Kas ir MLM?
Daudzslāņu vai daudzpakāpju marketings, tīkla marketings, tīkla tirdzniecība vai tīkla pakalpojums - tik dažādi nosaukumi tiek lietoti latviešu valodā šai industrijai, kas ļoti strauji attīstās gan Latvijā, gan citviet pasaulē. Vēsturiski radās nosaukums Multi-Level-Marketing jeb MLM. Ērtības labad, arī mēs turpmāk lietosim šo saīsinājumu.
MLM ir raksturīgs ar to, ka katrs pārdošanā/virzīšanā iesaistītais cilvēks paraleli savai tiešajai izplatītāja darbībai šai darbā iesaista arī citus. Par motivāciju kalpo iespēja gūt papildus ieņēmumus - procentus no iesaistīto pārdevēju tirdzniecības apjoma.
Daudziem rodas mānīgs iespaids, ka tā ir krāpnieciska pirmīdas struktūra. Tomēr tas ir aplams priekšstats. Atšķirībā no piramīdveida struktūrām daudzlīmeņu marketinga/pārdošanas/virzīšanas struktūrā tiek tirgota reāla prece un pircējs, veicot maksājumu, iegūst reālu labumu - preci.
A.Stankevics raksta par mūsdienu mārketingu.
Neskatoties uz MLM (Multi-Level-Marketing) sistēmas progresīvo raksturu un panākumiem, tā rada apjukumu daudziem cilvēkiem, galvenokārt tādēļ, ka cilvēki jauc MLM ar tiešās pārdošanas sistēmām un tā saucamajām piramīdām, kas maskējas zem MLM. Pirmā nepatīk viena vienkārša iemesla dēļ – maz cilvēku vēlas būt „pārdevēja – prasītāja” lomā. Otrā rada bailes, un cilvēki mēģina izvairīties no visa tā, kas kaut nedaudz līdzinās piramīdām.
Izrādās, ka cilvēki ir skeptiski noskaņoti pret MLM, jo neko par to nezina. Bet ja zinātu, tad sen jau lietotu preces ar MLM sistēmu palīdzību. Izkliedēt šaubas var tikai informācija par to, kā MLM darbojas.
Tātad, lai notiktu preču/virzīšanas apgrozība, tās nav nepieciešams pārdot, it sevišķi to veicot vienam pašam. Svarīgi ir atrast cilvēkus, kuri vēlas iegādāties preces tieši no ražotāja, kā arī stāstīt par šo iespēju citiem cilvēkiem. Lietot produktus bez maksas un vēl saņemt par to naudu – ir tas, ko nodrošina MLM sistēma daudziem tās lietotājiem, tas patīk, tas iedvesmo. Cilvēki, kuri nodarbojas ar MLM biznesu, meklē sev līdzīgi domājošus, tā veidojot patērētāju tīklus.
Daži šo līdzīgi domājošo cilvēku meklēšanas procesu sauc par rekrutēšanu vai tamlīdzīgi, taču tas ir nepareizi teikts, jo cilvēka vienkārša pieslēgšana jums neko nedod. MLM sistēmā izmanto terminu „sponsorēšana”, kur cilvēks var darboties kā padomdevējs un partneris. Lai gūtu panākumus, ir svarīgi, lai būtu vēlme palīdzēt jaunajam partnerim izveidot savu biznesu.
Bet cilvēku uzticību savu netīro mērķu īstenošanai izmanto negodīgi cilvēki, kas uzdod piramīdveida projektus par MLM kompānijām. Atšķirība starp piramīdām un godīgām MLM kompānijām ir acīmredzama. Pirmkārt, piramīdās parasti nav konkrēta produkta apogrozījuma, visbiežāk tas pievienojas klubam vai arī produkts parastajā pasaulē nav ne graša vērts. Otrkārt, diezgan bieži piramīdas kādā veidošanās posmā tiek izmaksāta komisijas maksa, kas pārsniedz ienākumus no konkrētā produkta. Tas ir par 100 vienībām apgrozījuma piramīdveida tīklā, tiek izmaksāta vairāk nekā 100% no naudas. Treškārt, piramīdās naudu saņem tikai tie, kas tajās ir ienākuši pirmie, nevis cilvēki, kas ir radījuši konkrētas produkcijas apgrozījumu.
Piramīdas ir nelikumīgas, galvenais iemesls ir tas, ka piramīdveida sistēmas nav piemērotas preču vai pakalpojumu apgrozībai. Ja preces neapgrozās, nevar runāt par mārketingu, vēl vairāk par daudzlīmeņu mārketingu (MLM). Piramīdas var raksturot kā daudzlīmeņu, bet nekādā gadījumā kā mārketingu.
Kāpēc daži cilvēki par MLM biznesu runā, ka tā ir piramīda! Atbilde ir acīmredzama. Tās ir bailes no piramīdas – bailes, ka MLM biznesa kandidātam var kaut kas neizdoties. Cilvēki baidās startēt šajā biznesā, jo baidās izgāzties un tādēļ sāk ķerties pie dažādiem attaisnojumiem. MLM biznesa cilvēks šajā situācijā uzdodot jautājumu - << Sakiet, ja es varētu jau tagad parādīt, ka nodarbojos ar likumīgu uzņēmējdarbību, vai jūs būtu ar mieru kopā ar mani startēt manā biznesā tūlīt pat?>> - parasti saņem atbildi <>, tāpēc, ka ķeroties pie piramīdām, cenšas noslēpt savu neuzticību sev un saviem spēkiem.
Interneta mārketings un Interneta tehnoloģijas tikai paātrināja aktīvu patērētāju kopienu veidošanos, kā arī to, kas nodarbojas ar MLM profesionāli. Vairāk nav atlikušas teritorijas, kurās neparādītos kompānijas, kuras izmanto MLM sistēmas kā pamatu, lai izplatītu savu produkciju. Pārtikas produkti, kosmetaloģija, apģērbs, sakari, internets, finanses, investīcijas, transports, izglītība un daudz kas cits, apgrozās ar MLM sistēmu palīdzību.
MLM uzņēmumos var nopelnīt daudz naudas. Dažos gadījumos tas notiek ātrāk, dažos – lēnāk. Peļņa vienmēr ir atkarīga no tā, kā organizēts bizness, no aktīvo patērētāju un izplatītāju grupu veidošanas, un nekad - no personīgas pārdošanas.
Cilvēki uzsāk MLM biznesu ar cerību nopelnīt $ 50, $100 vai $200 mēnesī. Tad pēkšņi konstatē, ja pret biznesu attiecas nopietni, mēnesī var nopelnīt $1000, $2000 vai vairāk naudas. Ir svarīgi atgādināt, ka neviens nevar nopelnīt tik daudz naudas, tikai pārdodot produktus, tādu naudu pelna tikai izveidojot savu biznesu. Vēl viena svarīga lieta – MLM ir bizness, ko var iesākt un attīstīt parasta vidusmēra cilvēks! – un kuriem nepatīk, ka cilvēki paliek gudrāki?– domājat paši...